Otroligt.

Den 5.2 var vi på första ultraljudet för att veta att embryot sitter på rätt ställe, och att det över huvudtaget finns något inne i livmodern. Så i vecka 6+1 såg ultraljudsbilden ut såhär:


 

Embryot är här 5 mm långt. Det mesta och viktigaste man såg var ett hjärtat som blinkade, och en ring i runt embryot. Embryot låg inne i ett "svart hål" som är fostervatten.





Så i vecka 8+1 var det dags för nästa ulta, för att se att allting fortfarande går bra.

 

På denna bild såg man redan mer att det skall bli en baby. Man såg att kroppen har bildats lite mer, och är inte bara en klump mera. Man ser tydligt fosterhinnan också. På 2 veckor hade embryot växt 1 cm, här var den 15 mm lång.




Vecka 12+0 ( egentligen 12+4)


Här ser man klart och tydligt det är ett foster. Vi fick se ben, armar, njurar, osv. Jag tyckte det var spännande att se att hjärnan såg ut som en fjäril, det betyder att den är som den skall i detta skede. Fostret var här 6,2 cm långt från huvud till rumppa, så med ben med cirka 9-10 cm. Jag blev framflyttad 4 dagar.
Fostret hoppade på och lekte runt, då jag skrattade så var den totalt vild. Grunden till att jag skriver den, är att vi får veta fostrets kön med säkerthet 7.5. Nu vet vi könet till 90% chans, men hon var rätt säker på sin sak då Jac frågade om det.


Helt otroligt hur det utvecklas på 6 veckors tid! Jag börjar redan vara skit nervös för nästa ultra. Hjälp, hoppas så att allt är bra där inne! Har även börja kännas som någon kittlar mig inne i magen ibland nu, så hoppas det är babyn jag känner. Snäälla lilla fina du, hoppas du mår så bra, för du e varmt välkommen hit till oss, men int riktigt ännu:) Vi väntar massor på dig, och har aldrig sett din pappa vara såhär knäsvag för en liten krabat vi inte ens sett live. Så härligt. Så hoppas Gud är med oss fortfarande!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Har hittat hit via Lottas blogg och håller verkligen tummarna för att allt skall gå bra för er. När e lillisen beräknad till?

2012-04-20 @ 10:23:17
Postat av: Sofia

Har hittat hit via Lottas blogg och håller verkligen tummarna för att allt skall gå bra för er. När e lillisen beräknad till?

2012-04-20 @ 10:23:31
Postat av: malin

Hej! Jo vi får hoppas de ska gå bra, men de måste man ju tro :) jag är i vecka 18 nu, så babyn e beräknad 24.9 in till vidare. Har aldrig kommit såhär långt i en graviditet, så måst nog börja tro på detta. Idag fick jag höra hjärtljud igen, så de SKA gå bra.

Trevligtatt du kommeterade Sofia, det gjorde mig glad! Har du också en blogg?

2012-04-20 @ 11:59:33
Postat av: Heidi

Tänk vad allt man kan göra med dagens teknik. Tänk att vi här också kan se er baby :) Lite nyfiken blev jag ju nog på könet men liiite spänning ska vi väl ha. Sköt om er och ha det så gott!

2012-04-22 @ 21:36:17
Postat av: Sofia

Nej, jag har ingen blogg. Älskar att läsa bloggar, men skulle aldrig få något nerplitat själv. Har en son som riktigt riktigt snart blir 1 år. Åjag kan inte förstå vart detta år försvunnit. All lycka till er! Skall bli spännande att följa med :) Ps. Hjärtljuden e DET härligaste man kan höra under graviditeten. Å sen förstås rörelserna då man börjat känna dem :)

2012-04-23 @ 09:40:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0