Svar på frågor.

Jag har valt att svara på 2 frågor nu, dessa har med skola att göra. Svaren blev så långa, borde lära mig att vara kortfattande :)

Laura:

Hur kommer du att göra med studierna, flyttar du till Norge eller tänker du studera på distans eller vad är dina planer ?:) Och vad studerar du igentligen till?

 

Hur jag skall göra med mina pedagogstudier har varit en bergochdalbana. Vid julen 2009 tänkte vi att vi skulle stanna i Norge ett år till, så att jag skulle kunna utföra mitt sista studieår. Men i januari 2010 kom det tillbud Jac har drömt om sedan många många år tillbaka, nämligen att få spela proffshandboll i Danmark. Norska handbollen är ju också okej, men många killar i den ligan har Danmark som nästa mål, tyvärr även Jac ;) Då tillbudet kom började vi undersöka studiemöjligheter för mig i Danmark. Min skola i Norge godkände då att jag skulle ta höstterminen 2010 som privatist, dvs, bara komma till skolan och skriva prov. Då vi fått detta svar, signerade Jac kontraktet i Danmark.

Det är här det svåra startade. Jag fick i april månad besked från skolan att jag tyvärr ändå inte fick gå upp som privatisk hösten 2010. De kunde heller inte låta mig ta sista året i Danmark, vilket skulle vara lättast eftersom samma utbildning ligger 10 minuter ifrån lägenheten.

Nu har du fått läsa lite bakgrundshistoria, så hela studiegrejjen slutade med att jag kommer att pendla till Norge.:( Detta kommer att kosta ca. 200 euro per gång, så hoppas lärarna är snälla och lägger de obligatoriska lektioner jag måste vara med om nära varandra. Inte måndag och fredag. 3 veckor praktik har jag även kvar denna höst. På vintern har vi 30 stp i fördjupning, och detta skall jag försöka få till genom nätstudier, kommer inte att pendla i ett helt år.

Sedan blir jag färdig förskolelärare/pedagog då detta helvetesår är över J

 

Postat av: Joski

Tycker det är roligt att läsa din blogg då vi är lite i samma situation, är också finlandssvensk men har redan bott några år utomlands pga studierna. Det finns helt klart för få som bloggar öppet om de ups and downs som man har när man inte är här hemma i Finland. Så som sagt kiva att läsa att andra också ibland får den där lilla hemlängtan. Min fråga kan vara att hur tänker du finansiera din vardag där i Danmark nu? Har du tänkt söka jobb och var isf? Ha det fint! :)

 

Tack, det var trevligt att höra att du gillar min blogg. Får jag fråga till vad och i vilket land du studerar?

Jag har alltid varit ekonomisk. Då jag tagit studenten och flyttade till Norge, hade jag sparat några tusen euro, och dessutom jobbade jag 70% mitt första år i Norge. Jag har jobbat vid sidan av studierna i Norge i 1,5 år ca. varannan helg.  Dessutom har jag fått studiestöd. Nu i Danmark kommer det gå åt helt sjuka mängder till pendling, och om jag tar sista halvåret via nätet kostar det flera tusen euro. Så jag tackar Gud att jag har sparat en del pengar, och får studiestöd ett år till. Men efter jul behöver jag nog ”låna” litegrann av mina föräldrar för att klara nätstudierna. Då kan jag även skaffa mig ett extrajobb eftersom jag får lägga upp studierna som jag själv vill. Jag har även en del förmåner via Jacs handboll. Så jag hoppas sista studieåret skall gå utan svält J Hösten 2011 är det meningen att jag skall börja jobba påriktigt, hjälp! Jag skall troligtvis starta med att jobba 70% på ett daghem, intressant.!

Hoppas ni är nöjda med svaren! Resten av frågorna svarar jag på ikväll!

Orsaken till att jag är vaken såhär tidigt är att familjen har åkt iväg hem. Fan vad trist. Dagen skall gå åt till träning och cykeltittande, jag skall få en ny cykel! Tack Mamma o Pappa!



Älskar dig Emma. <3


Kommentarer
Postat av: laura

Tack för svaret. Lycka till med studierna och hoppas att du orkar kämpa till slut, trots att det låter lite jobbigt den situation du befinner dig i. :)

2010-07-27 @ 10:49:54
URL: http://laura.peppar.fi/blog
Postat av: malin

Jo, det skall nog gå bra! synd bara då skolan inte kan hålla det de lovar. Men jag är ganska lycklig då jag är färdig iaf :)

2010-07-27 @ 11:26:33
Postat av: Joski

Det var ett utförligt svar, tack för det! Oj, hur kan det kosta så mycket? Tur att du har möjlighet att jobba lite vid sidan om då, och att det finns behov av just det du studerar också :) Jag studerar medicin i Sveriget, men hinner inte alls jobba så det är alltid sommarjobbspengarna som gäller för mig under resten av studieåret. Men precis som du har jag alltid varit ekonomisk så det har funkat hittills, puh! haha

2010-07-27 @ 20:57:44
Postat av: malin

Jo, det är fint så! Jag har inte sommarjobbat nu på två år, men hittills har det gått bra.



Jag måste gå privatskola via nätet, och det kostar 35.000 nok, men det blir ju lika mycket för mig om jag pendlar fram och tillbaka. så det är skönare att bo hemma och betala typ samma peng :)



Medicin är inte dåligt, duktig flicka

2010-07-27 @ 21:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0